Клиентски данни
Какво е клиентски номер?

Клиентският номер е 10 цифрен, уникален идентификационен номер, който улеснява Вашия достъп до информация и услуги.

Клиентският номер ви е необходим за идентификация при заявяване на услуги или при запитвания на нашата денонощна телефонна линия 0700 161 61, в Центровете за обслужване на клиенти или на Интернет страницата ни.

Лесен начин да научите своя клиентски номер е от последната сметка (фактура) за електроенергия.

Какво е абонатен номер?

Абонатният номер указва обекта, за който Електроразпределение Север АД ви снабдява с електроенергия. Ако вие сте клиент на компанията за два обекта, например едно жилище и един гараж с отделен електромер, то те ще имат различни абонатни номера.

Абонатният номер ви е необходим за уточняване на електроснабдения обект, за който искате да заявите услуга или да направите запитване на нашата денонощна телефонна линия 0700 161 61, в Центровете за обслужване на клиенти или на Интернет страницата ни.

Лесен начин да научите своя абонатен номер е от последната сметка (фактура) за електроенергия.

Адрес за кореспонденция, имейл адрес, телефон за връзка

- Посетете удобен за Вас Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО за актуализация на адрес за кореспонденция, имейл адрес, телефон за връзка;

- Актуализирайте онлайн своя имейл адрес и телефон за връзка на Интернет страницата ни на адрес: https://update.energo-pro.bg/ 

Лични данни
Какво трябва да направя, ако личните ми данни в базата данни на Електроразпределение Север АД са непълни/неточни?

Може да актуализирате своите данни по едни от следните начини:

Като изпратите на електронната ни поща: info@erpsever.bg попълнена и подписана с квалифициран електронен подпис (КЕП) декларация за актуализация на клиентски данни

На място-в най-близкия Център за обслужване на клиенти;

Можете да се свържете с нас на денонощна телефонна линия 0700 161 61/0700 359 10 за помощ или допълнителни указания.

Защитени ли са личните ми данни, които предоставям на Електроразпределение Север АД?

Да. Електроразпределение Север АД е регистриран администратор на лични данни по ЗЗЛД (Закон за защита на личните данни) и обработва и съхранява личните данни в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на съвета относно защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни. Политиката за поверителност и защита на личните данни на Електроразпределение Север АД може да намерите тук: https://erpsever.bg/bg/GDPR.

Промяна на титуляр на партида (при смяна на собственик или ползвател на електроснабден обект)
Закупих / Наследих / Наех / Придобих чрез дарение имот. В какъв срок трябва да прехвърля партидата за електрическа енергия на мое име?

Необходимо е да прехвърлите партидата за електрическа енергия на свое име в 30-дневен срок.

Какви документи са необходими, за да прехвърля партидата за електрическа енергия на свое име?

 

Титуляр по партида физическо лице

Титуляр по партида юридическо лице

Единствен собственик

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Документ, удостоверяващ правото на собственост или вещното право на ползване върху имота (оригинал или нотариално заверено копие, за справка)

4. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

5. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

 1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ЮЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Документ, удостоверяващ правото на собственост или вещното право на ползване върху имота (оригинал или нотариално заверено копие, за справка)

4. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

5. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

Имотът е на няколко собственици

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Документ, удостоверяващ правото на собственост или вещното право на ползване върху имота (оригинал или нотариално заверено копие, за справка)

4. Нотариално заверено съгласие от останалите съсобственици на имота, партидата за електрическа енергия да се заведе на Ваше име или съгласие от останалите съсобственици на имота, декларирано лично в Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО

5. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

6. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ЮЛ)

2. Документ за самоличност (за справка) на представляващия юридическото лице

3. Документ за регистрация в регистъра в района на окръжния съд по седалище, в случаите на юридическо лице с нестопанска цел (сдружение, фондация)

4. Документ, удостоверяващ правото на собственост или вещното право на ползване върху имота (оригинал или нотариално заверено копие, за справка)

5. Нотариално заверено съгласие от останалите съсобственици на имота, партидата за електрическа енергия да се заведе на името на представляваното от Вас юридическо лице или съгласие от останалите съсобственици на имота, декларирано лично в Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО

6. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

7. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

Наемател

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Договор за наем (ползване) сключен между собственика/-ците на обекта и наемателя/ползвателя

4. Нотариално заверено съгласие от собственика/-ците на обекта, наемателят/ползвателят да бъде клиент на Електроразпределение Север АД за обекта, ако не е предвидена такава клауза в договора за наем или договорът за наем не е нотариално заверен.

5. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

6. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ЮЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Документ за регистрация в регистъра в района на окръжния съд по седалище, в случаите на юридическо лице с нестопанска цел (сдружение, фондация)

4. Договор за наем (ползване) сключен между собственика/-ците на обекта и наемателя/ползвателя

5. Нотариално заверено съгласие от собственика/-ците на обекта, наемателят/ползвателят да бъде клиент на Електроразпределение Север АД за обекта, ако не е предвидена такава клауза в договора за наем или договорът за наем не е нотариално заверен

6. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

7. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

Единствен наследник

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Документ, удостоверяващ правото на собственост или вещното право на ползване върху имота (оригинал или нотариално заверено копие, за справка)

4. Удостоверение за наследници

5. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

6. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

Един от няколко наследници

1 Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)

2. Документ за самоличност (за справка)

3. Документ, удостоверяващ правото на собственост или вещното право на ползване върху имота (оригинал или нотариално заверено копие, за справка)

4. Удостоверение за наследници

5. Съгласие на всички останали наследници - нотариално заверено или лично декларирано с център за обслужване на клиенти партидата да се прехвърли на Ваше име

6. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

7. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

 

Етажна собственост – асансьор, общи части и т.н.

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)

2. Документ за самоличност на представляващия етажната собственост –председател на етажната собственост/ упълномощено лице (за справка)

3. Протокол и/или Решение на общо събрание, с което са избрани членове на управителен съвет и председател

4. Решение на общо събрание на етажната собственост, с което е прието възлагането на физическото лице на дейностите по поддръжка на общите части и овластяването му да представлява етажната собственост в отношенията й с Електроразпределение Север АД, и договора за поддръжка, в случаите на представителство от упълномощено лице

 

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ЮЛ)

2. Документ за самоличност на представляващия Сдружение на собствениците/упълномощено лице (за справка)

3. Протокол от учредителното събрание и препис от решението за създаване на Сдружение на собствениците;

4. Удостоверение за регистрация на Сдружение на собствениците (от съответната Община)

5. Решение на общо събрание на етажната собственост, с което е прието възлагането на юридическото лице на дейностите по поддръжка на общите части и овластяването му да представлява етажната собственост в отношенията й с Електроразпределение Север АД, и договора за поддръжка, в случаите на представителство от упълномощено лице

 

Титуляр на Разрешение за поставяне на временен преместваем обект по смисъла на Закона за устройство на територията (барака, фургон и др.)

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ФЛ)
2. Документ за самоличност (за справка)

3. Разрешение за поставяне на временен преместваем обект по смисъла на Закона за устройство на територията на името на лицето заявител

4. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

5. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

1. Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на Електроразпределение Север АД при Общи услувия (ЮЛ)

2. Документ за самоличност на представляващия юридическото лице (за справка)

3. Разрешение за поставяне на временен преместваем обект по смисъла на Закона за устройство на територията на името на лицето заявител

4. Копие на пълномощно, ако се представлява от упълномощено лице

5. Оргинал на пълномощно (за справка), ако се представлява от упълномощено лице

Къде да подам документи за промяна на титуляр по партида?

- в Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО;

- на имейл: info@erpsever.bg, като документите бъдат сканирани и подписани с квалифициран електронен подпис (КЕП) от заявителят на услугата;

- да ги изпратите по пощата на адрес: гр. Варна, бул. Владислав Варненчик №258, Варна Тауърс, Кула Г, за Дирекция Обслужване на клиенти. Към заявлението следва да приложите копия на документите, доказващи качеството на потребител/клиент, придружени с декларация-съгласие за обработване на документи от клиент (ще се приложи). Съдържанието на заявлението и подписът на заявителя на заявлението и декларацията следва да са нотариално заверени, както и всички документи да са заверени с „Вярно с оригинала“, име, дата и подпис на заявителя. Писмена декларация за съгласие в нотариално заверена форма се прилага задължително в оригинал.

Давам имота си под наем, какво да направя, за да се води партидата на наемателя?

Сключете с наемателя договор за наем/ползване на обекта.

Ако договорът ще бъде нотариално заверен, включете в него клауза, че сте съгласни наемателят да прехвърли партидата за електрическа енергия на свое име.

Ако вече имате договор за наем и той не е нотариално заверен, попълнете Съгласие наемателят/ползвателят да бъде клиент на Електроразпределение Север АД за обекта и го заверете нотариално.

Намателят може да промени титуляра на партидата като подаде документи за смяна на титуляр.

Какво трябва да направя, ако вече не съм собственик/наемател на обект, а партидата за електрическа енергия се води на мое име?

Необходимо е да приключите договорните си отношения с Електроразпределение Север АД за този конкретен обект;

Срокът до 30 (тридесет) дни след продажбата/ прекратяването на договора за наем.

Как? Това може да направите като подадете Искане лично или чрез упълномощено лице в Център за обслужване на клиенти;

Попълнено искане за прекратяване на договорни отношения може да се изпрати и по пощата на адрес: гр. Варна, бул Владислав Варненчик №258, Варна Тауърс, Кула Е за Дирекция Обслужване на клиенти, като подписът на заявителя следва да е нотариално заверен.

Искането може да се изпрати и на електронната поща на дружеството: info@erpsever.bg, като бланката следва да бъде подписана с квалифициран електронен подпис (КЕП) от заявителя на услугата.

След приемане на заявлението, се отчитат показанията на електромера и се преустановяване електрозахранването, с което договорните Ви отношения с Електроразпределение Север АД се считат за прекратени.

201_OD-EP-201 Заявление за прекратяване на договорни отношения ЕРП Север

Измерване и отчитане
Какви са часовите зони на измерване за различните тарифи?

За стопански клиенти:

В периода м. Ноември - м. Март

Върхова часова зона

Дневна часова зона

Нощна часова зона

8.00ч - 11.00ч

6.00ч - 8.00ч

22.00ч - 6.00ч

18.00ч - 21.00ч

11.00ч - 18.00ч

 

 

21.00ч - 22.00ч

 

В периода м. Април - м. Октомври

Върхова часова зона

Дневна часова зона

Нощна часова зона

8.00ч - 12.00ч

7.00ч - 8.00ч

23.00ч - 7.00ч

20.00ч - 22.00ч

12.00ч - 20.00ч

 

 

22.00ч - 23.00ч

 

За битови клиенти:

В периода м. ноември - м. март

Дневна часова зона

Нощна часова зон

6.00ч - 22.00ч

22.00ч - 6.00ч

В периода м. април - м. октомври

Дневна часова зона

Нощна часова зон

7.00ч - 23.00ч

23.00ч - 7.00ч

Какво трябва да направя, ако имам съмнения, че часовникът (тарифният превключвател) на електромера ми не е точен?

Ако сте установили, че часовникът на електромера Ви не работи или не е верен, можете да сигнализирате за проблема:

- на телефон: 0700 16 161

- на имейл: info@erpsever.bg 

- в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти

Как да поискам проверка на електромера си?

В случай на съмнение в точността на измерване на потребената от Вас електрическа енергия от монтирания електромер, може да заявите следните проверки:

-  Безплатна услуга за проверка на място на схема на свързване и тарифен превключвател, която можете да заявите на телефон: 0700 16 161/0700 359 10 или имейл: info@erpsever.bg;

-  Платена услуга на стойност за Проверка на електромер на място с еталон по искане на клиент и съставяне на протокол (за еднофазен/трифазен електромер);

-  Платена услуга за демонтаж на електромер и проверка в Български институт по метрология (БИМ).

Ценоразписа на Електроразпределение Север АД можете да намерите тук.

 

Кое налага подмяна на електромера ми?

Всички еднофазни електромери подлежат на периодична проверка на всеки шест години, а трифазните на четири години. Електроразпределение Север АД извършва проверки и при съмнение за неизправен електромер. За периодична проверка или при установена неизправност на електромера, се осъществява подмяна на измервателното устройство, в съответствие с изискванията на българското законодателство, като се съставя констативен протокол с показанията на демонтирания и на монтирания електромер.

Какво представлява реактивната енергия и в кои случаи се заплаща използвана/отдавана реактивна енергия?

Реактивната електрическа енергия е част от пълната електрическа енергия. Тя се генерира при присъединяване към електрическите мрежи на консуматори, които имат индуктивен или капацитетен характер. Такива консуматори са, електрически двигатели, трансформатори, инверторни захранвания, светодиодни лампи и др. Реактивната енергия е фактор за технически загуби в електрическите мрежи.  Клиентите на електрическа енергия с търговско измерване на страна ниско напрежение с предоставена електрическа мощност 100 kW и повече, клиентите с търговско измерване на страна средно и високо напрежение и производителите на електрическа енергия с инсталирана мощност над 30 kW, когато са в режим на потребление на активна енергия, заплащат надбавка върху стойността на активната електрическа енергия в зависимост от използваната и/или отдадената реактивна електрическа енергия.

Какво представляват електромерите с дистанционен отчет и защо се монтират?

Електромерите с дистанционен отчет са оборудвани с устройства, които позволяват показанията на електромера да се отчитат от разстояние, без да се посещава електромерът на място. Те имат следните предимства:

  • отчитането се извършва независимо от почивни и празнични дни;
  • не се изисква осигуряване на достъп от страна на клиента, в случаите, когато електромерът е монтиран в границите на имота
  • на клиента, в заключени общи части и др.;
  • минимизира възможността от субективна грешка на отчитащия при отчитане и/или въвеждане на данни.
Как мога да подам сигнал, ако се съмнявам, че някой краде електроенергия?

- На телефон: 0700 16 161

- На имейл: info@erpsever.bg 

- В най-удобния за вас Център за обслужване на клиенти

При подаване на сигнал не е задължително да предоставяте личните си данни и можете да разчитате на конфиденциалност от наша страна.

Откъде мога да разбера кога ще е отчетът на моя електромер?

- онлайн на: https://erpsever.bg/bg/e-uslugi/grafik-za-otchitane

- на телефон: 0700 16 161

- на имейл: info@erpsever.bg 

- в най-удобния за Вас Център за обслужване на клиенти

Информация за следващото отчитане може да намерите на последната фактура за електроенергия.

Какво трябва да направя, ако нямам възможност да осигуря достъп до електромера за отчитане и какво ще се случи в резултат на това?

Ако по обективни причини нямате възможност да осигурите достъп до електромера за отчитане, бихте могли да декларирате показанията, които Вие сте отчели, по един от следните начини:

  • на телефон: 0700 16 161/0700 359 10.
  • на имейл: info@erpsever.bg;
  • в най-удобния за Вас Център за обслужване на клиенти

В случай, че не сте осигурили достъп за отчет и не сте декларирали показания, потреблението Ви през текущия отчетен период ще бъде отчетено при следващо посещение на отчетника най-късно през следващия отчетен период.

Как да разбера, че този месец отчетникът не е имал достъп за отчитане на моя електромер?

Информация относно извършеното отчитане на електромера Ви, бихте могли да получите:

на телефон: 0700 16 161

на имейл: info@erpsever.bg 

в най-удобния за Вас Център за обслужване на клиенти

В случай, че не сте осигурили достъп за отчет и не сте декларирали показания, потреблението Ви през текущия отчетен период ще бъде отчетено при следващо посещение на отчетника най-късно през следващия отчетен период.

Какво трябва да направя при съмнение за допусната грешка в отчитането и какъв е редът за коригиране на показанията?

Запишете текущите показания по тарифи от Вашия електромер.

Ако текущите показания, записани от Вас, са по-ниски в сравнение с тези от фактурата, това може да се дължи на допусната грешка при отчитане или въвеждане на данните.

При установена подобна разлика може да поискате проверка по един от следните начини:

  • на телефон: 0700 16 161/0700 359 10.
  • на имейл: info@erpsever.bg;
  • в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти

В случай че се потвърди допусната грешка в отчитането и/или въвеждането на данни, Електроразпределение Север АД ще подаде информация към Вашия доставчик, който да коригира фактурата/-ите.

Кога ще ми изнесат електромера на границата на собственост?

Тези дейности се осъществяват планово, по населени места, на база изготвени проекти, и са заложени в инвестиционна програма на Електроразпределение Север АД за всяка година. Голям дял от инвестициите на Електроразпределение Север АД са насочени към изнасянето на електромерните табла на границата на имота.

Липса/смущения в електрозахранването
Какво да направя, ако нямам електрозахранване в имота/обекта си, а съм платил задълженията си за консумирана електроенергия?

Преди да подадете сигнал за авария, ви препоръчваме да направите следното:

Да проверите, дали в съседните апартаменти/сгради има електрозахранване.

Ако само вашият обект е без захранване, да проверите, дали всички предпазители в електрическото табло във вашия обект (апартамент, къща и др.) са включени (вдигнати). Ако причината не е в „паднал“ предпазител във вашето електрическо табло, следва да огледате главния предпазител, който се намира зад отвора в таблото, в което е електромерът. Ако е изключил (паднал), трябва да го включите отново, като го вдигнете.

Ако в резултат на посочените действия електрозахранването не е възстановено, следва да се свържете с нас, за да се информирате каква е причината и/или да сигнализирате за липсата на захранване

- на телефон: 0700 161 61

- на имейл: info@erpsever.bg 

- в най-удобния за Вас Център за обслужване на клиенти

Къде мога да намеря информация за планови прекъсвания на електрозахранването?

Можете да се информирате за планови прекъсвания бързо и лесно:

- онлайн на: https://www.erpsever.bg/bg/prekysvanija;

- на телефон: 0700 161 61.

Защо не ни уведомявате преди авария, че ще спирате тока?

Авариите са непредвидими събития със случаен характер, поради което потребителите не могат да бъдат предварително уведомени за спирането на електрозахранването и точно кога то ще бъде възстановено. При аварии Електроразпределение Север АД предприема незабавни действия за отстраняване на повредата и възстановяване на електрозахранването.

На какво основание се спира електрозахранването, в случай на планови прекъсвания или аварии?

На основание на чл. 73 от Закона за енергетиката операторът на електроразпределителна мрежа може да прекъсне снабдяването с електрическа енергия при възникване или за предотвратяване на аварии, както и при извършване на ремонтни работи, оперативни превключвания, въвеждане в експлоатация на нови съоръжения и други подобни действия, които подлежат на планиране. Съгласно чл. 51 от Общите условия за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на Електроразпределение Север АД дружеството е длъжно да уведоми клиентите си най-късно 48 (четиридесет и осем) часа предварително за времето и продължителността на преустановяването или ограничаването на преноса при извършване на дейности по електроразпределителната мрежа, които подлежат на планиране. За целта Електроразпределение Север АД публикува на интернет страницата си съобщения за предстоящи планирани прекъсвания на снабдяването с електрическата енергия.
Електроразпределение Север АД разработи допълнителна онлайн услуга, където можете да проверите информация за прекъсвания за обект, както и да подадете сигнал за липса на захранване при необходимост. За достъп до услугата можете да ползвате както клиентския си номер, така и регистриран при нас за контакт с Вас телефонен номер или и-мейл.

Защо спира често токът за кратко време през нощта?

В нощните часове се извършват оперативни превключвания с цел локализиране и отделяне от схемата на повредени участъци, за регулиране на натоварването или за повишаване сигурността на работа на мрежата, както и за подготовка и допускане до планови ремонти. Тези дейности се извършват през нощта, за да ограничат неудобството за клиентите ни.

Какво да направя, ако установя, че уличното осветление няма ток?

Електроразпределение Север АД не поддържа уличното осветление. При констатирани от Ваша страна технически нередности по съоръжения на уличното осветление е необходимо да подадете сигнал към съответната Община.

Какво е граница на собственост на електрическите съоръжения? Кой отговаря за поддръжката на електрическите съоръжения след границата на собственост?

Граница на собственост на електрическите съоръжения са точките в конструкцията на предназначените за пренос на ел. енергия съоръжения в присъединявания обект, към които са свързани съоръженията за присъединяване.

В общия случай за граница на собственост на електрическите съоръжения се считат изходящите клеми на електромера или изходящите клеми на разположените непосредствено след него предпазители или прекъсвачи. Електроразпределение Север АД не носи отговорност за поддръжка, обслужване и контрол на електрическите съоръжения след границата на собственост. Ползвателят на електрическа енергия има задължението да инсталира, поддържа и експлоатира технически правилно и безопасно собствените си електрически уредби след границата на собственост.

В съответствие с Общите условия на „ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР” АД, Клиентът има ангажимент да инсталира, поддържа и експлоатира технически правилно и безопасно собствените си електрически уредби и съоръжения след границата на собственост, а дружеството носи отговорност за поддръжка, обслужване и контрол на електрическите съоръжения само до границата на собственост на електрическите съоръжения, с изключение на елементите на измервателната система за търговско измерване, собственост на „ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР” АД.

Какво да направя, ако се съмнявам, че качеството на доставяната електроенергия не отговаря на стандарта?

Ако имате такива съмнения, бихте могли да инициирате проверка на качеството на електрическата енергия.

Услугата „Монтаж и демонтаж на регистриращо устройство на показателите за качество на електрическа енергия и наблюдение“ се заплаща, съгласно утвърден ценоразпис на Електроразпредeление Север АД;

Подайте заявка за услугата и заплатете услугата в Център за обслужване на клиенти или заявете на имейл адрес: info@erpsever.bg и заплатете по банков път;

При установяване на отклонения от нормалните показатели, Електроразпределение Север АД ще предприеме мерки за подобряването им, за които ще ви уведоми, и ще възстанови направените от вас разходи за проверката.

Как мога да подам сигнал при установяване на технически проблем, в електроразпределителната мрежа, който може да е предпоставка за настъпване на инцидент?

·         на телефон: 0700 16 161/0700 359 10.

·         на имейл адрес: info@erpsever.bg

·         на място-в най-удобния за Вас Център за обслужване на клиенти;

 

Мога ли да намаля мощността, с която обектът е присъединен към електроразпределителната мрежа?

Услугата намаляване на мощност е безплатна услуга със срок на изпълнение 30 дни. Информация можете да намерите тук.  

Как мога да прекратя присъединяването към електроразпределителната мрежа на обект, за който не ми е нужно електрозахранване?

Услугата по прекратяване на присъединяването - преустановяване на  достъпа до електроразпределителната мрежа,  е безплатна услуга, която следва да заявите писмено най-малко 30 (тридесет) дни преди датата за прекратяване на присъединяването и се прилага в следните случаи:

• Клиентът не използва обекта, но продължава да е негов собственик/ползвател

• В случай че клиентът премахва временно преместваем обект (павилион, фургон и др.) и желае демонтаж на средството за търговско измерване (СТИ)

• В случай че клиентът събаря сграда и желае демонтаж на СТИ.

Прекъсване и възстановяване на електрозахранване при просрочено плащане
Захранването ми е преустановено поради неплащане. Какво е необходимо да направя, за да бъде възстановено?

Трябва да заплатите всички просрочени задължения за електроенергия, заедно с начислените законови лихви за просрочие, както и разходите за прекъсване и възстановяване на електрозахранването. Електроразпределение Север АД ще възстановява преноса на електрическа енергия не по-късно от 12:00 часа на следващия работен ден, след отпадане на основанията, довели до преустановяването му. Възстановяването на преноса може да бъде извършено и по-рано след заплащане на цена за експресна услуга съгласно ценоразписа на дружеството.

Защо сте прекъснали електрозахранването ми само за една сметка?

В съответствие с Общите условия за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на Електроразпределение Север АД, дружеството има право:

  • да преустанови временно преноса на електрическа енергия, в случай че не сте заплатили стойността на фактурата или на издадено дебитно известие в срока.
  • да преустанови преноса на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за КЛИЕНТ по искане на крайния снабдител или доставчика на електрическа енергия;
  • да преустанови преноса на електрическа енергия на обекти на клиенти на свободен пазар на електрическа енергия по искане на настоящия или предходния Доставчик на електрическа енергия.
Нанесени щети
Какво трябва да направя, ако поради прекъсване на захранването/влошено качество на доставяната електроенергия имам нанесени материални щети (повредени електрически уреди)?

При нанесени материални щети, в резултат на прекъсване/влошено качество на доставяната електроенергия, следва писмено да уведомите Електроразпределение Север АД в рамките на до 3 работни дни от дата на настъпване на щетите. Писменото уведомление, подписано лично от титуляра или упълномощено лице, с посочен клиентски номер, точен адрес на обекта, данни за кореспонденция и описание на установените щети, може да подадете по един от следните начини:

Предлагани услуги
Къде мога да получа информация за услуги, които се заплащат съгласно Ценоразпис на Електроразпределение Север АД?

Ценоразпис на услугите ни можете да видите тук: 

Има ли алтернативен начин за заявяване на безплатни и платени услуги извън вашите Центрове за обслужване на клиенти?
  •    на имейл: info@erpsever.bg, в случай че разполагате с квалифициран електронен подпис (КЕП)
  •    на телефон: 0700 16 161/0700 359 10, за определни безплатни услуги
  •    използвайки онлайн платформа Виртуален Център за обслужване на клиенти, в случай че разполагате с ПИК.

В случай, че услугата се заплаща, съгласно утвърден ценоразпис на Електроразпределение Север АД, ще Ви бъде изпратена проформа фактура на декларирания от Вас имейл адрес, при заявено желание за плащане по банков път.

Присъединяване на обект на клиент/производител към електроразпределителната мрежа
Присъединяване на обект на клиент/производител към електроразпределителната мрежа

Информация по темата можете да намерите в секция Присъединяване на интернет страницата: https://erpsever.bg/bg/prisyedinjavane-kym-mrejata

Свободен пазар
Какво е свободен (либерализиран) пазар?

Либерализираният (свободният) пазар дава на клиентите възможност за свободен избор на доставчик, с който на пазарен принцип свободно да договорят цената, по която купуват електроенергията и условията за доставка. Основната цел на свободния пазар е въвеждането на конкуренция между производители и търговци, за да се оптимизират разходите за ел. енергия на потребителите, повиши качеството и разнообразието на предлаганите услуги.

Задължително ли е всеки клиент да се регистрира на свободния пазар?

Всеки клиент, притежаващ обект присъединен към електроразпределителнта мрежа, има възможност да се регистрира на свободен пазар на електрическа енергия, но не е нормативно задължен. За обекти, присъединени към мрежи ниско (НН) и средно (СрН) напрежение, в които електрическата енергия се използва за небитови нужди няма възможност за закупуване на ел. енергия по регулирани цени от крайния снабдител, съгласно промените в Закона за енергетиката, считано от 01.10.2020г., което респективно обуславя необходимостта от избор на доставчик на на електрическа енергия по свободно договорени цени.

Кои цени мога да договоря на свободния пазар и кои – не?

На свободния пазар клиентът може да договори цената на електрическата енергия с избрания от него доставчик. Цените за мрежовите услуги (достъп до и пренос през електропреносната и електроразпределителната мрежа) се утвърждават от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), заплащат се от всички клиенти и не подлежат на договаряне.

Има ли ситуации в които не може да се смени доставчикът на електрическа енергия?

Смяната на доставчика на електрическа енергия може да не се осъществи при следните условия:

  •  постъпило мотивирано възражение от страна на настоящия доставчик и координатор на балансираща група на клиента, основаващо се на наличие на задължения,  по действащ договор;
  •  липсата на сключен договор за доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция, тъй като е задължително условие за участието на клиенти на пазара по свободно договорени цени и е част от процедурата по регистрация на пазара съгласно чл.15 ал.5 от ПТЕЕ.
Какво да направя, ако съм нов собственик/ползвател на обект, регистриран на свободния пазар?

Какво да направя, ако съм нов собственик/ползвател на обект, регистриран на свободния пазар?
Ако сте нов собственик или ползвател на обект, който вече е регистриран на свободния пазар, следва да предприемете действия за:

Сключване на договор за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на Електроразпределение Север АД при Общи условия, услугата е безплатна и е необходимо да предоставите следните документи:

  • Попълнено Заявление за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на Електроразпределение Север АД при Общи условия.
  •  Документ за самоличност;
  •  Нотариално заверено пълномощно, ако заявлението се подава от пълномощник.
  • Оригинали или копия от документите, удостоверяващи правото на собственост/вещно право на ползване върху имота (нотариален акт, договор за наем или друг документ);
  •  При съсобственост на обекта е необходимо да се депозира съгласието на всички съсобственици на обекта партидата да се заведе на Ваше име.
  • В случай че сте наемател на обекта, е необходимо предоставяне на нотариално заверено Съгласие от собственик към ползвател, партидата да се води на Ваше име, ако не е предвидена такава клауза в договора за наем или договорът за наем не е нотариално заверен.
  • Удостоверение за наследници, ако имотът е наследствен.
  • В случай че сте няколко наследника на обекта, е необходимо да депозирате съгласие от сънаследниците за това партидата за електрическа енергия да се заведе на Ваше име.
  • В случай на обект на етажната собственост, е необходимо предоставяне на Протокол/Решение от общото събрание на етажната собственост, което да удостовери възлагането на дейностите по поддръжка на общите части на Вас и оправомощаването Ви да представлявате етажната собственост в отношенията ѝ с Електроразпределение Север АД.
  • В случай на смяна на партида на временно преместваем обект (ВПО), разрешение за поставяне на ВПО по смисъла на Закона за устройство на територията на името на лицето заявител;
  • Клиентски номер или уникален идентификационен номер (УИН), с който обектът е регистриран в информационната система на дружеството.
  •  Сключване на договор с доставчик на пазара на електрическа енергия по свободно договорени цени. В зависимост от това, дали доставчикът на електрическа енергия на обекта ще бъде запазен или сменен, процедурата, която следва е различна и е в съответствие с чл.102а от ПТЕЕ:
  • В случай че новият собственик или ползвател желае обектът да се снабдява с електрическа енергия от настоящия му доставчик или е сключил договор с нов доставчик и са изпълнени изискванията на ал. 1 не по-късно от 25-о число на текущия месец, съответният мрежови оператор регистрира смяната на собственика или ползвателя от 1-во число на следващия месец, като обектът остава на пазара по свободно договорени цени при избрания от клиента доставчик и координатор на балансираща група.
  • В случай че не са изпълнени условията по ал. 1 и/или 2, съответният мрежови оператор прехвърля служебно обекта от настоящия доставчик към доставчик от последна инстанция от 1-во число на месеца, следващ подаването на документите за смяната на собственик или ползвател.

 По-подробна информация може да получите по един от следните начини:

-  в удобен Център за обслужване на клиенти

-  на телефон: 0700 16 161/0700 359 10.

-  на имейл: info@erpsever.bg

Заплаща ли се такса за смяна на доставчика на електрическа енергия?

Не, процедурите по регистриране на свободния пазар и смяна на доставчика на електрическа енергия не се заплащат.

Прекъсва ли се захранването при процедура за смяна на доставчика на електрическа енергия?

Не.

Необходимо ли е да сменям електромера, за да се регистрирам на свободния пазар?

Не, не е необходимо.

Кой ще отчита потреблението на електрическа енергия на моя обект (електромера)?

Независимо от това кой е доставчикът Ви на електрическа енергия и дали сте сключили договор за комбинирани услуги, за отчитането на потреблението на електрическа енергия отговаря операторът на електроразпределителната мрежа, към която е присъединен обектът Ви.

Кои цени мога да договоря на свободния пазар и кои – не?

На свободния пазар клиентът може да договори цената на електрическата енергия с избрания от него доставчик. Цените за мрежовите услуги (достъп до и пренос през електропреносната и електроразпределителната мрежа) се определят от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), заплащат се от всички клиенти и не подлежат на договаряне.

Колко фактури ще получавам на свободния пазар?

Броят на фактурите се определя от договора, който е клиента е подписал с търговеца на електрическа Енергия, както и от типа товаров профил на обекта

  •  За обекти, за които се прилагат стандартизирани товарови профили клиентите могат да сключат само договор за комбинирани услуги - те получават само една фактура от търговеца на електрическа енергия, която включва цена за ел енергия, мрежови услуги, както и други компоненти, съгласно подписания договор.
  •  За обекти с периодичен товаров профил, за които има сключен договор за комбинирани услуги, клиентът ще получава една фактура от търговеца си, която включва цена за електрическа енергия, мрежови услуги, както и други компоненти съгласно подписания договор.
  •  За обекти с периодичен товаров профил, за които няма сключен договор за комбинирани услуги ще получават две фактури – за доставката на електрическа енергия от търговеца си, съгласно подписания договор, както и за мрежовите услуги от оператора на електроразпределителната мрежа, към когото е присъединен обекта.
Ще ми бъде ли спрян токът, ако доставчикът ми на свободен пазар фалира или е отстранен от пазара?

В случай, че доставчика, с който сте сключили договор за покупко-продажба/договор за комбинирани услуги, не е в състояние да продължи да извършва доставка на електрическа енергия поради обявяване в несъстоятелност, ликвидация, отнемане на лицензия, отстраняване от пазара, прекратяване на договора за доставка или всякакво друго събитие, то доставката на електрическа енергия се извършва от доставчик от последна инстанция (ДПИ), по силата на издадена лицензия съгласно Закона за енергетиката. Смяната на доставчик на електроенергия с ДПИ се осъществява служебно от Електроразпределение Север АД, по всяко време на месеца и не се отразява на захранването с електроенергия на крайния клиент.

Има ли ситуации в които не може да се смени доставчикът на електрическа енергия?

Смяната на доставчика на електрическа енергия може да не се осъществи при следните условия:

- Имате задължения по действащ договор към настоящия (стария) си доставчик;

- Обектът Ви не е въведен в експолоатация;

- Обектът Ви е с преустановен достъп до мрежата или няма монтирано средство за търговско измерване (електромер).

Възможно ли е участник на свободен пазар да се върне отново на регулиран пазар?

В случай, че обект на Клиент, който е „излязъл“ на свободния пазар е присъединен към мрежа ниско напрежение (НН) е Битов клиент, може да се върне на регулирания пазар, като процедурата се извършва по реда и условията за смяна на доставчик на електрическа енергия.

В случай, че обект на Клиент, който е „излязъл“ на свободния пазар е присъединен към мрежа ниско напрежение (НН) е Небитов клиент, не може да се върне на регулирания пазар, тъй като съгласно промените в Закона за енергетиката, считано от 01.10.2020г., крайният снабдител преустановява доставката на електроенергия по регулирани цени за небитови клиенти.

В случай, че обектът е присъединен към мрежа средно напрежение (СрН), то такива обекти нямат възможност за връщане на регулиран пазар съгласно Закон за енергетиката.

 

 

Колко често и по всяко време ли мога да сменя доставчика си на електрическа енергия?

Няма ограничения за броя на смените на доставчик на електрическа енергия на свободен пазар. За да се извърши смяната, е необходимо да се спазят сроковете и условията в процедурата, определени в Правилата за търговия с електрическа енергия. Смяната на доставчик и координатор на балансираща група влиза в сила винаги от първо число на месеца, ако до 10 число на предходния месец са подадени пълни и коректни документи, и в регламентираните срокове няма постъпило мотивирано възражение от настоящия координатор на балансираща група (например неизпълнени договорни задължения от страна на клиента).

Присъединяване на обект на потребление към електроразпределителната мрежа
Кога се стартира услуга по ново присъединяване за обект на потребление?

Подробна информация можете да видите тук:

 

Кой може да заяви процедурата?

Подробна информация можете да видите тук:

Заплаща ли се услугата по проучване начина на присъединяване?

За проучване се заплаща такса, чиито размер зависи от присъединяваната мощност, съгласно утвърден Ценоразпис на услугите на Електроразпределение север АД.

С каква информация е необходимо да разполагам, за да стартирам процедура по присъединяване на обект за потребление?

Подробна информация можете да видите тук:

Какъв е начина за подаване на „Искане за проучване на условията за присъединяване на обект за потребление към електроразпределителната мрежа“?

-  В удобен Център за обслужване на клиенти;
-  Дистанционно, ползвайки онлайн платформата Виртуален център за обслужване на клиенти, в случай че разполагате с ПИК;
-  Дистанционно, чрез изпращане на попълнената и подписана с квалифициран електронен подпис (КЕП) бланка на електронна поща:  info@erpsever.bg.

Какви документи е необходимо да представя?

Подробна информация можете да видите тук:

Какво се случва след като съм подал Искане за проучване на условията за присъединяване на обект за потребление към електроразпределителната мрежа?

Представител на дружеството извършва преглед на подаденото искане и предоставените документи и в случай, че са непълни или не отговарят на изискванията на действащото законодателство, в срок от 5 работни дни от датата на подаване на искането за проучване,  Ви изпраща писмено уведомление.
В случай, че не са открити несъответствия и непълноти в подаденото искане и предоставените документи, в 14-дневен срок, считано от деня, следващ деня на заплащане на услугата за проучване на условията за присъединяване на обект за потребление към електроразпределителната мрежа, Електроразпределение Север АД изготвя за Вас писмено становище за условията за присъединяване на обекта към електроразпределителната мрежа на Електроразпределение Север АД.

В какъв срок следва да отстраня непълнотите и несъответствията в документите и да предоставя изискуемите документи?

Срокът за отстраняване на непълнотите и несъответствията в документите и/или за представяне на допълнителни документи и информация е 30 дни от датата на получаване на уведомлението.

Какво се случва, ако не успея да отстраня непълнотите и несъответствията в документите и да предоставя изискуемите документи в рамките на 30 дни?

В случай че в 30-дневен срок не отстраните непълнотите и несъответствията в документите или не представите допълнително изисканите документи и информация, процедурата по присъединяване на обекта се прекратява и при запазване на инвестиционните Ви намерения, то следва да стартирате нова процедура.

Необходимо ли е съгласуване на инвестиционен проект за обекта?

Ако обектът Ви попада в някоя от следните хипотези:
- Изграждане на нов обект (ново строителство по реда на Закона за устройство на територията (ЗУТ));
- При преустройство на обекта по реда на ЗУТ.
Възможно е да Ви бъде указано съгласуване на проекти и в други случаи в зависимост от условията за присъединяване, посочени в издаденото от Електроразпределение Север АД становище.
 

На какъв етап от присъединителната процедура следва да съгласувам инвестиционен проект?

Преди да подадете Искане за сключване на договор за присъединяване, следва да внесете за съгласуване инвестиционен проект (част архитектурна и част електрически уредби и инсталации на обекта в частта, засягаща монтирането на съоръженията за присъединяване и подхода към тях, съобразени със становището за условията за присъединяване).
 

Услугата по съгласуване на инвестиционен проект безплатна или платена е?

Услугата , чието наименование в Ценоразписа на дружеството е: Даване на техническа консултация на проектанти, указания при проектирането и съгласуване на работни проекти на съоръжения за присъединяване, част електроснабдяване е платена и е със срок на изпълнение 10 работни дни от датата на заплащане.

Каква е следващата стъпка за присъединяване на обекта ми към електроразпределителната мрежа, след като имам издадено становище?

Ако обектът Ви попада в някоя от следните хипотези:

- Изграждане на нов обект (ново строителство по реда на Закона за устройство на територията (ЗУТ));
- При преустройство на обекта по реда на ЗУТ.
И вече сте съгласували инвестиционен проект, може да пристъпите към подаване на Искане за  сключване на договор за присъединяване на обекта на потребление към електрическата мрежа. Същият се сключва между дружеството и лицето, на което е представено становище за условията за присъединяване или документ по реда на чл. 140а, ал. 7 от Закона за устройство на територията (ЗУТ);

Има ли срок, в който следва да подам Искане за сключване на договор за присъединяване на обекта на потребление към електрическата мрежа?

Съгласно Наредба № 6 от 28 март 2024 г. за присъединяване на обекти към електрическите мрежи, искането се подава не по-късно от една година от представянето на становището за условията за присъединяване. В противен случай се стартира нова процедура по проучване на условията за присъединяване.

При подаване на Искане за  сключване на договор за присъединяване на обекта на потребление към електрическата мрежа, нужно ли да заплатя някаква такса?
- Услугата е безплатна и може да бъде заявена по следния начин: В удобен Център за обслужване на клиенти;

- Дистанционно, ползвайки онлайн платформата Виртуален Център за обслужване на клиенти, в случай че разполагате с ПИК;

- Дистанционно, чрез изпращане на попълнената и подписана с квалифициран електронен подпис (КЕП) бланка на електронна поща: info@erpsever.bg.

Какви документи е необходимо да представя при подаване на Искане за сключване на договор за присъединяване на обекта на потребление към електрическата мрежа?

Подробна информация можете да видите тук.

Какво се случва след като подам Искане за сключване на договор за присъединяване на обекта на потребление към електрическата мрежа?

Представител на дружеството извършва преглед на подаденото искане и предоставени документи, и в случай, че са непълни или не отговарят на изискванията на наредбата, Електроразпределение Север АД ще Ви уведоми писмено в 14-дневен срок от датата на подаване на заявлението.

В случай, че не са открити несъответствия и непълноти в подаденото искане и предоставените документи, в 15-дневен срок, считано от датата на постъпване на искането за сключване на договор за присъединяване, Електроразпределение Север АД изготвя договор за присъединяване и Ви уведомява за получаването му.

В какъв срок следва да отстраня непълнотите и несъответствията в документите и да предоставя изискуемите документи/информация?

В 30-дневен срок от датата на получаване на уведомлението, следва да отстраните непълнотите и несъответствията в документите или представите допълнително изисканите документи и информация.

Какво се случва, ако не успея да отстраня непълнотите и несъответствията в документите и да предоставя изискуемите документи в рамките на 30 дни?

В случай че в 30-дневен срок не отстраните непълнотите и несъответствията в документите или не представите допълнително изисканите документи и информация, процедурата по присъединяване на обекта се прекратява и при запазване на инвестиционните Ви намерения, то следва да стартирате нова процедура.

Какво представлява Договорът за присъединяване?

Договорът за присъединяване включва следната информация:

-Условията и начина на присъединяване на обекта към мрежата;
-Правата и задълженията на страните по договора;
-Цена за присъединяване на обекта към електрическата мрежа.

Как мога да заплатя цената за присъединяване на обекта към електрическата мрежа, вписана в Договора за присъединяване?

Можете да заплатите цената на услугата за присъединяване по два начина:
- В брой – в Център за обслужване на клиенти;
- По банков път – Електроразпределение Север АД изготвя проформа фактура с данните, необходими за извършване на плащането.
- След получаване на плащането Електроразпределение Север АД ще издаде фактура за услугата и ще стартира процес по проектиране на външно захранване и изграждане на присъединителни съоръжения.